Start to Run: mijn ervaring na 3 maanden

start tot run ervaring
Sporten, ik vond het verschrikkelijk! Ja, ik had wel een goed gevoel als ik eenmaal was gaan sporten en ja ik vond het wel fijn dat mijn conditie beter werd. Alleen het toe zetten tot sporten en iedere keer alleen naar sportschool gaan was niks voor mij! Sinds januari ben ik begonnen met Start To Run. In dit artikel deel ik mijn ervaring met Start to Run. Van geen conditie naar 5 km aan een stuk lopen, lukt dat?

Al maanden en misschien zelfs bijna jaren zeg ik dat ik graag wil afvallen. Hier heb ik ook vaak pogingen tot gedaan, maar iedere keer zonder succes. Eind december zette ik deze knop voor mezelf om en wil ik er echt iets aan doen. Ik begon met gezonder eten en na de tweede kerstdag ook met hardlopen. Inmiddels ben ik al 4,2 kilo afgevallen en ik ben er trots op. Ik heb nog veel kilo’s te gaan, maar dat komt wel.

Wat is Start to Run?

Start to Run is een programma van Evy Gruyaert uit Vlaanderen. Het is een programma van tien weken waarbij je drie keer per week gaat hardlopen. Er is een schema en er zijn mp3 bestandjes te downloaden waarmee je kan lopen. Je hoort tijdens het lopen bijpassende muziek en een enthousiaste Evy tussendoor. Zij vertelt je wanneer je mag wandelen en wanneer je weer kan hardlopen. Ondertussen moedigt ze je aan en vertelt ze soms hoe lang je nog moet.

Het begin van Start to Run

Ieder begin is lastig en het begin van Start to Run heb ik vaak gedaan, maar ik gaf ook al vaak op na de eerste twee weken. Dit keer wordt dat anders, want ik ga de tien volle lesweken afmaken. De eerste week van Start to Run vond ik nog te doen, ik was kapot na het einde, maar het voelde goed. De tweede week daarin tegen vond ik onwijs pittig. Drie minuten aan één stuk lopen, pfoeh dat was zwaar zeg! Toch merkte ik dat ik iedere week trotser en trotser werd dat ik bij dezelfde route steeds weer een stukje verder kwam.

start to run ervaring
Inmiddels loop ik vaak twee keer per week hard en het liefst in de ochtend. Het lukt mij nog niet altijd om drie keer per week tijd te maken om te hardlopen. Wel zorg ik ervoor dat ik op schema loop met het programma, dus dat betekent dat ik vaak één les in de week oversla.

Iedere week erna bleef het enorm zwaar, maar het was iedere keer toch ook weer goed te doen. Op sommige momenten had ik zelfs nog energie over om langer te rennen. Het was iedere keer een uitdaging voor mezelf en zo veel gedachten die er tijdens het lopen door mijn hoofd spookten. ‘Waar ben ik aan begonnen?’ ‘Waarvoor doe ik dit ook al weer?’ ‘Nu nog maar 2 min. van de 10 min. gelopen?’ ‘Hoe lang moet ik nog rennen?’ ‘Ik kan echt niet meer!’ Toch door de positieve woorden van Evy en doorzettingsvermogen, is het iedere les gelukt en dat voelt goed!

De laatste week ren je 28-30 min. aan een stuk en mag je voor jezelf 1 of 2 min. wandelen inlassen. Die week heb ik net achter de rug en ik was er wel bang voor dat het niet zou lukken. Uiteindelijk heb ik deze week twee keer 40 min gelopen (5 km.) met daarbij 1 min. rust tussendoor. Het was echt goed te doen. Persoonlijk vind ik het op dit moment mentaal nog het zwaarst, gedachten op 0 zetten vind ik nog niet makkelijk.

De 4 mijl van Emmen

Inmiddels zijn de tien weken voorbij en heb ik mij ingeschreven voor de 4 mijl van Emmen. Dat wordt nog wat! Het is al over drie weken en ik ben nog hard aan het trainen om straks die 6,4 km aan één stuk te lopen. Als dat voorbij is, zal ik zeker met jullie delen hoe dat was!

Heb jij wel een een poging gewaagd aan Start to Run?

liefs
Deel:

1 Reactie

  1. 21 maart 2018 / 16:05

    Wat goed dat je nu een mooie 5km kunt lopen! Sinda vorige week ben ik met zo’n zelfde soort programma begonnen en ik vond het fijn. Alleen moet ik deze week nog even een rondje inplannen. En doe ik het dus niet volgens schema wat betekend dat ik drie keer per week zou moeten hardlopen, hahah. Ik vind het leuk maar bouw het gewoon iets rustiger op. Hopelijk kan ik dan, als niet sportende, straks ook gewoon 5km hobbelen:).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

^D >( <3 :p :o :l :D :) :( (a)