Bloggen begon bij mij als echte hobby, maar af en toe hoorde ik bij een grote blogger het woord PR bureau vallen. Ik liet het eerst maar langs me heen gaan, maar tegenwoordig heb ik er regelmatig contact mee. Van veel beginnende bloggers krijg ik vragen als ‘hoe krijg ik gratis producten?’. Dat gaat nou niet zo makkelijk en ‘gratis’ is het natuurlijk ook niet. In dit artikel vertel ik hoe het allemaal zit.
Artikel bijgewerkt in april 2020
Wat is een PR Bureau?
PR staat voor Public Relations. In dit artikel ga ik mijn ervaring vertellen met PR bureaus en mijn tips. Uiteraard werk ik zelf niet bij een PR bureau en kan ik dus niks vertellen vanuit achter hun schermen. Onjuistheden zijn dus voorbehouden aangezien ik geen werkervaring heb bij een PR bureau.
De mensen die bij een PR bureau werken adviseren bedrijven, merken en instellingen over hoe ze nieuws met hun publiek kunnen communiceren en voeren dit meestal ook uit. Als bijvoorbeeld Maybelline een nieuw product heeft dan willen ze dit waarschijnlijk graag onder de aandacht brengen. Dit kan onder door media als kranten, radio, televisie en internet of door middel van beurzen, evenementen, campagnes en congressen.
Hoe kom ik in contact met een PR Bureau?
Heel simpel natuurlijk. Als je Googled naar een merk met daarachter PR bureau dan vind je al snel een aantal PR Bureaus. Als je een groot bereik hebt dat komen deze PR bureaus vanzelf bij je terecht. Als je zelf vind dat je een groot bereik hebt dan kan je ze contacteren en vragen of je op de perslijst mag komen te staan. Er zijn ontzettend veel PR Bureaus, maar als je goed zoekt vind je ze.
Wat is een perslijst?
Een perslijst is een lijst die PR Bureaus bijhouden met informatie over de mensen die ze contacteren als ze een nieuw persbericht hebben om te sturen. Op deze lijst word natuurlijk gesorteerd qua onderwerpen. Dit is ook handig om aan te geven als je ze gaat mailen. Persberichten over een nieuwe auto voor je beautyblog is uiteraard niet zo van toepassing.
Wanneer kan ik ze contacteren?
In principe kan je ze altijd contacteren. Hun e-mailadres en telefoonnummer staat immers op internet, maar of het slim is is een tweede. Tegenwoordig zijn er enorm veel blogs en krijgen PR bureaus enorm veel mailtjes met dezelfde vraag. Dus wanneer kan je dan mailen? Dit kan je natuurlijk zelf bepalen, maar ik zou je aanraden dit niet al te vroeg te doen. Zorg ervoor dat je al een aantal maanden blogt en bewijs jezelf en je blog. Dit zorgt voor een stukje vertrouwen en ook de indruk dat je niet enkel blogt voor gratis pakketjes. Ook is het belangrijk dat je met je site een goede indruk achter kan laten. Zorg voor een mooie layout, mooie grote foto’s en een domeinnaam staat vaak ook wat professioneler. Net als een e-mailnaam. Geen must, maar het straalt wat professionaliteit uit.
Toch zijn aantallen ook ontzettend belangrijk. Elk PR bureau heeft weer andere eisen qua bezoekersaantallen. Vroeger kon je beginnen met mailen als je al 2.000 unieke bezoekers per maand had. Tegenwoordig zijn veel PR bureaus pas geïnteresseerd als je minimaal 10.000 unieke bezoekers per maand op je blog hebt en/of 10.000 volgers op bijvoorbeeld Instagram.
En wat moet ik mailen?
Stel een professionele mail op naar het PR Bureau. Je mag best zelfverzekerd overkomen over je blog. Stel jezelf netjes voor, vertel wie je bent, wat je doet en vertel wat over je blog. Je kan eventueel ook een mediakit meesturen. Vraag in deze mail of je op de perslijst gezet kan worden. Ook is het wel leuk als je enkele linkjes achter laat met de artikelen die je al hebt geschreven over de merken die bij hun PR Bureau zitten. Zo kunnen ze direct je schrijf- en fotografie stijl ontdekken en zien ze dat je ook zelf producten van hun merken aanschaft. Maak de mail niet al te lang. Houd hem kort, maar krachtig. Je kan er eventueel nog een screenshotje bij doen van je unieke bezoekers. Ik raad je aan dit met Google Analytics te doen. Die is het meest betrouwbaar qua bezoekersaantallen.
Hoeveel PR Bureaus zijn er?
Ontzettend veel. Het ligt er ook aan wat je zoekt. Zo zijn er ook bureaus voor Volkswagen en BMW, maar die ben je misschien niet nodig. Zelf sta ik ingeschreven bij zo’n 25 bureaus die allemaal minimaal één merk onder zich hebben wat te maken heeft met beauty.
Wanneer krijg ik gratis producten en mag ik naar events?
Dit verschilt per PR bureau uiteraard. Je krijgt niet zomaar 1,2,3 alle make-up collecties in de bus. Ik ook zeker niet! Als blogger kan je nu persberichten verwachten vaak in vorm van een mail met hoge resolutie foto’s. Zo ontvang je informatie over producten die vaak nog niet eens verkrijgbaar zijn. Super leuk! Op sommige berichten zit een embargo. Voor die datum mag je het niet publiceren. Sommige PR Bureaus sturen je heel vaak een persbericht en andere bureaus komen misschien nauwelijks in je postvak. Je kan deze berichten plaatsen op je blog om je lezers op de hoogte te stellen. Stuur een mailtje naar het PR bureau en laat zien dat je er wat mee gedaan hebt. Als je nog maar net op de perslijst staat zou ik persoonlijk nog niet direct alle bureaus helemaal navragen naar gratis spullen. Je moet jezelf eigenlijk dan weer opnieuw een beetje bewijzen. Sta je wat langer op de perslijst, heb je leuk contact met het bureau, heb je persberichten geplaatst? Dan is er een mogelijkheid om naar aanleiding van een persbericht een product aan te vragen in ruil voor online content. 9 van de 10 keer staat het onderaan een persbericht of die mogelijkheid er is. Wie weet vind het PR bureau het een heel goed idee en belt de postbode binnenkort bij je aan om het te bezorgen. Niet geschoten is altijd mis! Je kan natuurlijk ook wachten totdat je een nog groter bereik hebt en dan wordt je vanzelf gevraagd of je iets wil reviewen. Uitnodigingen voor events krijg je eigenlijk automatisch van een PR bureau. Hier hebben ze vaak een selectie voor. Jezelf uitnodigen voor een event is not-done.
Hopelijk heb je wat aan mijn tips gehad! Als je nog vragen hebt stel ze dan gerust hieronder of stuur een mailtje. Als jullie nog meer van zulk soort artikelen willen lezen kan dat natuurlijk. Laat dan even weten wat je nog graag wilt zien. Succes met bloggen!
Wat een fijn en handig artikel! 🙂
Leuke en handige tips heb je gegeven! Bedankt voor het delen daarvan Danielle
Mooi artikel. Wil erbij vermelden dat je inderdaad toch snel een 2500/5000 bezoekers moet hebben wil je kunnen lobbyen. De grens is echt opgeschroefd.
En vooral niet zeuren om spullen. Zelf nog nooit gedaan en dan vinden ze je een stuk aangenamer dan dat je bijv op Instagram onder foto’s je blog promoot of ‘mag ik dit reviewen’ een veel bekend fenomeen onder de jongere meiden.
Verder heb ik zeer zeker nog tips uit jouw stuk gehaald!
Bedankt!
Wat een leuk en informatief artikel! Erg fijn om te lezen.
Wat een handige blogpost!
Heel fijn en handig artikel ik heb hier zeker iets aan.
Wat een super handig artikel voor de meiden die net beginnen! Ik wou dat dit er was toen wij begonnen.. Super leuk en zeker ook origineel artikel!
Wat goed dat je dit deelt, want hier is écht heel weinig over te vinden. Heel leerzaam artikel 🙂
Oeh wat goed artikel zeg! Goed dat je het geschreven hebt denk dat veel mensen er zeker wel van kunnen leren
Leuk om te lezen! Als ik dit zo lees zou ik eigenlijk makkelijk persbureau’s kunnen mailen met mijn bezoekersaantallen, maar op de een of andere manier ben ik daar nooit zo brutaal mee. Ik sta wel bij op een aantal perslijsten, maar dat is eigenlijk altijd omdat ik zelf benaderd ben. Misschien moet ik toch wat meer gaan mailen dan! Toch denk ik ook wel weer dat ze blijer met je zijn als ze jou benaderen in plaats van andersom.
Wat een goed artikel! Erg duidelijk uitgelegd allemaal! Mijn blog is niet echt geschikt voor zo’n soort bureaus denk ik maar ik ben er in ieder geval wel wijzer op geworden!
Erg handig artikel! Ik wacht nog even met mailen, want ik zit krap aan de 2000 bezoekers per maand. Vind het zelf sowieso not done om naar spullen te vragen.
Wat een fijn overzicht voor beginnende bloggers (:!
Ik sta denk ik nu bij 4 verschillende pr bureaus ingeschreven en dat vind ik ook wel even genoeg. Veel pr bureaus willen toch 10.000 unieke bezoekers en dat heb ik nog niet.
Erg fijn artikel en tips! Ik vind het zelf een beetje eng om ze zelf de stap te nemen, maar na 5j bloggen mag dat wel
Een heel handig artikel!
helemaal mee eens, goed artikel en het risico van zelf mailen is dat je ze nog niet bent opgevallen en je opdringerig kan overkomen! Al is het aan de andere kant een voordeel want als ze je nog niet kennen en je schrijft een goed verhaal sta je weer in de schijnwerpers!
Handig artikel en denk dat veel meiden hier zeker wat aan zullen hebben.
Wat een fijn en duidelijk artikel heb je er van gemaakt!
Wat een fijn, informatief artikel.
Ik moet nog eventjes wachten voordat ik op de perslijst kan komen te staan, maar ik blog ook vooral omdat het mijn passie is!
Super lief van je dat je dit artikel geschreven hebt! Inderdaad helemaal waar en ik heb er niets meer aan toe te voegen. Liefs!
Heel goed uitgelegd, ik zocht een jaartje terug ook echt zo’n artikeltje.
Bedankt voor je artikel! Heel handig 🙂
Wat een fijne tips en leuk artikel om te lezen. Ik heb twee blogs en heb nog geen persbureau benaderd, zolang ik kan bloggen met de inspiratie die ik heb vind ik het prima, pers bureaus benaderen kan altijd nog:) Ik voel me dan ook op een één of andere manier gebonden en dat wil ik niet. Heel fijn uitgelegd!
Wat een handig en informatief artikel! Voor mij is het nog lang niet zo ver 😉
Handig artikel. Ik mail zelf eigenlijk nooit. Pr bureaus benaderen je meestal zelf. In ieder geval dit is bij het geval.
elisabethsmusthaves.com
Wat een leuk artikel! Goed omschreven ook!
Wat leuk om hier meer over te lezen! Ik sta al ingeschreven bij één bureau en ik vond het supertof dat ze mij hebben benaderd. Maar zoveel wist ik er nog niet over dus dit artikel is erg handig voor mij 🙂
Wat een handig artikel, je hebt het heel fijn en duidelijk beschreven. Ik denk dat veel meiden hier wat aan zullen hebben 🙂
Erg fijn en duidelijk geschreven!
Goede tips meid! <3
Super handige tips! xx
Wat een fijn artikel! Hier heb ik echt wat aan, dankje!
Super leuk en handig artikel zeg! Ik mail nu nog geen PR-bureaus omdat ik nog niet heel groot ben. Ik vind het vooral leuk om te doen en zodra ik en mijn blog eraan toe zijn ga ik mailen. Ik ga dit artikeltje zeker bewaren want er staan goede tips in!
Ik kom net voor het eerst op je blog, maar wauw wat is hij mooi! Super strakke uitstraling qua layout en blogpost. het ziet er echt heel mooi uit allemaal!
hoi!
Erg leuk en leerzaam artikel, zo zie je ook een keer hoe andere bloggers dit doen 🙂
Liefs
Ik tik nu bijna de 3000 unieke bezoekers aan per maand, maar houd mij zeker nog wel stil naar persbureau’s toe. Ik heb het idee dat het allemaal wel komt en ik wil niet al te snel mijzelf al naar voren gaan schuiven. Ik doe het als hobby en zie het allemaal wel. Dit is wel een erg handig artikel. xxx Lucinda
Fijne blogpost! Wij zijn pas net een weekje bezig dus denken hier nog niet eens aan maar het is goed om te weten!
Wat een ontzettend fijn, goed en informatief stuk heb je geschreven! En ik ben het met je eens, soms moet je gewoon de stoute schoenen aantrekken en zelf een paar bureau’s contacteren!
Leuk en interessant artikel 🙂 X
Super handig artikel! Bedankt 🙂
hoi! wat een handig artikel voor beginnende bloggers! Ik blog zelf ook en heb ook zelf een pr bureau benaderd, was best spannend. of ze nou reageren of niet! Super handige tips! xx
Wat een leuk artikel! Ik denk dat veel beginnende bloggers hier iets aan hebben. Ik heb het inmiddels wel redelijk uitgevogeld, maar ik het begin vroeg ik me echt af wat een PR bureau eigenlijk was en wat een perslijst voor functie had.
Ik moet wel toegeven dat ik het soms jammer vind dat de PR bureau’s tegenwoordig zo gefocust zijn op de cijfertjes. Ik begrijp het ergens wel hoor: je wilt natuurlijk dat een blog wel bereik heeft en dat er mensen zijn die het artikel over een bepaald product lezen. Toch vind ik het jammer dat er weinig naar de inhoud van blogs gekeken wordt, jammer dat dat er zo weinig toe doet.
Ja dat kan ik wel begrijpen. Soms vind ik dat ook heel erg jammer. Er zijn wel een aantal bureaus die naast de cijfertjes ook heel erg inhoudelijk kijken en dat vind ik dan ook wel weer fijn.
Hele handige tips! Ik sta zelf nog niet ingeschreven bij een PR-bureau, maar ik denk er regelmatig over na.
Bedankt voor je duidelijke uitleg!
Superhandig artikel. Voordat ik dit artikel las wist ik niet wat pr betekende en inhield. Een heel verhelderd blogje 🙂
Super om te lezen dat hij zo verhelderend voor je is! Hopelijk kun je er wat mee!
Wat een goed artikel! Ik vind het ook altijd een lastig punt, wanneer kan je mailen en is het slim om te mailen. Ik weet het antwoord nog steeds niet. Tot nu toe ben ik benaderd door pr bureaus. Misschien moet ik een keer de stap nemen en het gewoon doen.
Het is ook wel heel erg lastig hoor! Hopelijk heb je wat aan dit artikel en ik zou ook je eigen gevoel af gaan. 🙂
Handig artikel zeg. Deze informatie is nog helemaal nieuw voor mij dus zeer fijn dat je dit wilt delen. Dankje!
Hopelijk kun je er wat mee!
Ik heb nog een vraagje. Als je een persbericht krijgt moet het dan helemaal overnemen wat er op staat of moet je het met je eigen woorden beschrijven (wat een beetje moeilijk is omdat je het product zelf niet hebt om uit te testen)? En ik had hier veel aan! Bedankt!
Een persbericht is een bericht wat zij zelf hebben opgesteld. Je hoeft het niet over te nemen. Ze vinden het uiteraard leuk als je het deelt. Als ik een persbericht ontvang met daarbij bijvoorbeeld ook de producten. Dan hou ik het persbericht bij de hand om te kijken wat de beloftes zijn voor een bepaald product.
Dit is een erg interessant en uitgebreid artikel. Ik ben het helemaal met je eens dat je je als blogger eerst moet bewijzen vooraleer je contact opneemt met een PR-bureau, want ik kan me niet eens voorstellen hoe veel mailtjes zij dagelijks aankrijgen van meisjes (en jongens) die graag op de perslijst geplaatst zouden worden. Ik heb een tijdje in het Nederlands geblogd, maar heb besloten om over te stappen naar een gloednieuw Engelstalig blog; helemaal opnieuw. Dit keer ben ik vastberaden om wekelijks een nieuwe post te plaatsen, zeker nu ik een opleiding journalistiek op het oog heb. Het hangt natuurlijk van vele factoren af, maar ik ben van plan om ten vroegste volgend jaar pas contact op te nemen met PR-bedrijven.
Bedankt voor deze post, ik heb er veel aan gehad!
Fijn om te lezen dat je veel aan dit artikel hebt gehad. Succes! 🙂
Super fijn artikel!
Ik sta zelf bij 2 bureau’s ingeschreven! Ik zou eigenlijk wel graag wat andere bureau’s willen leren kennen! Bij welke bureau’s sta jij ingeschreven?
Dankjewel voor je compliment Odette! Persoonlijk noem ik liever geen namen van PR Bureaus, maar als je zoekt op Google naar een merk wat jou aanspreekt + PR Bureau erachter, dan kom je heel ver. Succes! Als je nog andere vragen hebt, mag je die natuurlijk altijd stellen.