pr bureaus bloggen ondernemen
Bloggen begon bij mij als echte hobby, maar af en toe hoorde ik bij een grote blogger het woord PR bureau vallen. Ik liet het eerst maar langs me heen gaan, maar tegenwoordig heb ik er regelmatig contact mee. Van veel beginnende bloggers krijg ik vragen als ‘hoe krijg ik gratis producten?’. Dat gaat nou niet zo makkelijk en ‘gratis’ is het natuurlijk ook niet. In dit artikel vertel ik hoe het allemaal zit.

Volg je Make Me Blush al op Instagram? En YouTube?

Artikel bijgewerkt in april 2020

Wat is een PR Bureau?

PR staat voor Public Relations. In dit artikel ga ik mijn ervaring vertellen met PR bureaus en mijn tips. Uiteraard werk ik zelf niet bij een PR bureau en kan ik dus niks vertellen vanuit achter hun schermen. Onjuistheden zijn dus voorbehouden aangezien ik geen werkervaring heb bij een PR bureau.

De mensen die bij een PR bureau werken adviseren bedrijven, merken en instellingen over hoe ze nieuws met hun publiek kunnen communiceren en voeren dit meestal ook uit. Als bijvoorbeeld Maybelline een nieuw product heeft dan willen ze dit waarschijnlijk graag onder de aandacht brengen. Dit kan onder door media als kranten, radio, televisie en internet of door middel van beurzen, evenementen, campagnes en congressen.

Hoe kom ik in contact met een PR Bureau?

Heel simpel natuurlijk. Als je Googled naar een merk met daarachter PR bureau dan vind je al snel een aantal PR Bureaus. Met een groot bereik, komen deze PR bureaus vanzelf bij je terecht. Als je zelf vind dat je een groot bereik hebt dan kan je ze contacteren en vragen of je op de perslijst mag komen te staan. Er zijn ontzettend veel PR Bureaus, maar als je goed zoekt vind je ze.

Wat is een perslijst?

Een perslijst is een lijst die PR Bureaus bijhouden met informatie over de mensen die ze contacteren als ze een nieuw persbericht hebben om te sturen. Op deze lijst word natuurlijk gesorteerd qua onderwerpen. Dit is ook handig om aan te geven als je ze gaat mailen. Persberichten over een nieuwe auto voor je beautyblog is uiteraard niet zo van toepassing.

Wanneer kan ik ze contacteren?

In principe kan je ze altijd contacteren. Hun e-mailadres en telefoonnummer staat immers op internet, maar of het slim is is een tweede. Tegenwoordig zijn er enorm veel blogs en krijgen PR bureaus enorm veel mailtjes met dezelfde vraag. Dus wanneer kan je dan mailen? Dit kan je natuurlijk zelf bepalen, maar ik zou je aanraden dit niet al te vroeg te doen. Zorg ervoor dat je al een aantal maanden blogt en bewijs jezelf en je blog. Dit zorgt voor een stukje vertrouwen en ook de indruk dat je niet enkel blogt voor gratis pakketjes. Ook is het belangrijk dat je met je site een goede indruk achter kan laten. Zorg voor een mooie layout, mooie grote foto’s en een domeinnaam staat vaak ook wat professioneler. Net als een e-mailnaam. Geen must, maar het straalt wat professionaliteit uit.

Toch zijn aantallen ook ontzettend belangrijk. Elk PR bureau heeft weer andere eisen qua bezoekersaantallen. Vroeger kon je beginnen met mailen als je al 2.000 unieke bezoekers per maand had. Tegenwoordig zijn veel PR bureaus pas geïnteresseerd als je minimaal 10.000 unieke bezoekers per maand op je blog hebt en/of 10.000 volgers op bijvoorbeeld Instagram.

En wat moet ik mailen?

Stel een professionele mail op naar het PR Bureau. Je mag best zelfverzekerd overkomen over je blog. Stel jezelf netjes voor, vertel wie je bent, wat je doet en vertel wat over je blog. Je kan eventueel ook een mediakit meesturen. Vraag in deze mail of je op de perslijst gezet kan worden. Ook is het wel leuk als je enkele linkjes achter laat met de artikelen die je al hebt geschreven over de merken die bij hun PR Bureau zitten. Zo kunnen ze direct je schrijf- en fotografie stijl ontdekken en zien ze dat je ook zelf producten van hun merken aanschaft. Maak de mail niet al te lang. Houd hem kort, maar krachtig. Je kan er eventueel nog een screenshotje bij doen van je unieke bezoekers. Ik raad je aan dit met Google Analytics te doen. Die is het meest betrouwbaar qua bezoekersaantallen.

Hoeveel PR Bureaus zijn er?

Ontzettend veel. Het ligt er ook aan wat je zoekt. Zo zijn er ook bureaus voor Volkswagen en BMW, maar die ben je misschien niet nodig. Zelf sta ik ingeschreven bij zo’n 25 bureaus die allemaal minimaal één merk onder zich hebben wat te maken heeft met beauty.

Wanneer krijg ik gratis producten en mag ik naar events?

Dit verschilt per PR bureau uiteraard. Je krijgt niet zomaar 1,2,3 alle make-up collecties in de bus. Ik ook zeker niet! Als blogger kan je nu persberichten verwachten vaak in vorm van een mail met hoge resolutie foto’s. Zo ontvang je informatie over producten die vaak nog niet eens verkrijgbaar zijn. Super leuk! Op sommige berichten zit een embargo. Voor die datum mag je het niet publiceren. Sommige PR Bureaus sturen je heel vaak een persbericht en andere bureaus komen misschien nauwelijks in je postvak. Deze berichten kan je plaatsen op je blog om je lezers op de hoogte te stellen. Stuur een mailtje naar het PR bureau en laat zien dat je er wat mee gedaan hebt. Als je nog maar net op de perslijst staat zou ik persoonlijk nog niet direct alle bureaus helemaal navragen naar gratis spullen. Je moet jezelf eigenlijk dan weer opnieuw een beetje bewijzen. Sta je wat langer op de perslijst, heb je leuk contact met het bureau, heb je persberichten geplaatst? Dan is er een mogelijkheid om naar aanleiding van een persbericht een product aan te vragen in ruil voor online content. 9 van de 10 keer staat het onderaan een persbericht of die mogelijkheid er is. Wie weet vind het PR bureau het een heel goed idee en belt de postbode binnenkort bij je aan om het te bezorgen. Niet geschoten is altijd mis! Je kan natuurlijk ook wachten totdat je een nog groter bereik hebt en dan wordt je vanzelf gevraagd of je iets wil reviewen. Uitnodigingen voor events krijg je eigenlijk automatisch van een PR bureau. Hier hebben ze vaak een selectie voor. Jezelf uitnodigen voor een event is not-done.

 

Succes!

Hopelijk heb je wat aan mijn tips gehad! Als je nog vragen hebt stel ze dan gerust hieronder of stuur een mailtje. Als jullie nog meer van zulk soort artikelen willen lezen kan dat natuurlijk. Laat dan even weten wat je nog graag wilt zien. Succes met bloggen!

– Lees ook: Bloggen met weinig tijd